محل تبلیغات شما


انجام پایان نامه ارشد مدیریت

مقدمه
طرح تحقیق، خیلی مهم ترین اصلی ترین بخش یك كار تحقیقی و پژوهشی است، طرح تحقیق ( Proposal) اصل تحقیق نیست، بلكه طرح اولیه و طرح پیشنهادی تحقیق است، طرح تحقیق در واقع شبیه طرح اولیه و پیشنهادی یك ساختمان است كه توسط ارشیتكت (پژوهشگر یا محقق) اركان اصلی آن طراحی محاسبه شده به صورت نقشه ماكت ساختمان در آمده است و چنانچه یك مهندس خبره ( استاد راهنما ) به آن نگاه كند، بتواند ساختمانی را ( پژوهشی را) كه بر طبـق این نقشه شكل می گیرد، از قبل جهت تجسم كند. پژوهشگری كه قصد تحقیق دارد، ابتدا باید برای پژوهش مورد نظر خود طرح تحقیق بنویسد. طرح تحقیق در واقع نقشه انجام تحقیق است راهنمای محقق برای عملیاتی كردن اجرای تحقیق است .
هر چند انتخاب موضوع و فرایند تهیه و تكمیل یك پروپوزال به راحتی در مدت زمانی كوتاه انجام می شود، اما باید توجه داشت كه پروپوزال در واقع پیشنهادیه تحقیق بوده به منزله نقشه های محاسباتی ساختمان است، لذا چنانچه با دقت و با محاسبات دقیق طراحی گردد، پژوهشگر در انجام مراحل بعدی با مشكل اساسی روبرو نخواهد شد. به جمله دیگر چنانچه دانشجوئی عنوان پژوهش خود را درست گزینش كرده باشد و تمامی اركان اجزاء پروپوزال به ویژه طرح مسئله، ارزش و ارزش تحقیق، تاریخچه مطالعات، اهداف، سئوالات، فرضیه ها روش مراحل انجام تحقیق را به طور دقیق و كامل تهیه كرده باشد، در انجام پژوهش با مشكلاتی از عبارت سر درگمی ابهام روبرو نخواهد شد، به طوری كه گفته می شود پژوهشگری كه طرح تحقیق خود را به طور دقیق، روشن كامل نوشته، به نظر می رسد بیش از 50 درصد رساله پایان نامـه خود را تهیه كرده است.

اجزاء تشكیل دهنده طرح تحقیق
1- عنوان تحقیق

نخستین گام در انجام تحقیق، تعیین عنوان تحقیق است. هیچ پژوهشگری نمی تواند بدون معین شدن عنوان تحقیق، پژوهش را شروع كند. عنوان به منزله مقصد و طرح نهایی انجام پژوهش است لذا در تعیین و گزینش آن تذکر به نكات زیر ضروری است:
1- خوب است عنوان تحقیق نه خیلی كوتاه، نه خیلی طولانی، بلكه مختصر، جامع، رسا غیر سئوالی باشد.
2- خوبتر است در ابتدای عنوان از عبارت هایی چون: بررسی، ارائه الگو، مطالعه، طراحی، تحلیلی بر، تبیین مصرف شود.
3- خوب است در عنوان تحقیق به نوعی متغیر های مستقل وابسته نشان داده شوند.
4- مورد تحقیق باید نو جدید باشد.
5- عنوان پژوهش باید اهمیت تحقیق داشته باشد.
6- پژوهشگر باید توان انجام تحقیق را داشته باشد.
7- موضوع تحقیق در حوزه كاری و تخصصی پژوهشگر باشد.
8- موضوع پژوهش باید به گونه ای باشد كه جامعه به انجام تحقیق درباره آن نیازمند باشد پژوهش بتواند با نتایج مشكلی را از جامعه برطرف كند.
9- پژوهشگر به عنوان تحقیق انجام پژوهش درمورد آن میل و علاقه داشته باشد.
10- مورد تحقیق باید عملی و اجرائی بوده و قابلیت انجام تحقیق را داشته باشد .
11- عنوان تحقیق باید به گونه ای باشد كه هدف های تحقیق را بیان كند .
12- بهتر است در عنوان تحقیق، قلمرو مكانی و محدوده زمانی پژوهش معین گردد.

2-اصطلاحات و کلمه ها

تعدادی از اصطلاحات و واژه های فنی و تخصصی مربوط به عنوان و مورد پژوهش ( 3 تا 6 ) ارائه شده و جهت هریك مختصراً از منابع اصلی و معتبر، تعریفی آورده می شود.

3- شرح بیان مسئله تحقیق ( طرح یك مشكل)
مسئله در واقع سئوالی است كه در ذهن پژوهشگر راجع به یك پدیده، مشكل معضل بیان می شود، هدف محقق از طرح این سئوال ریشه یابی، علت یا علل به وجود آورنده آن مشكل و یا راهكارهای رفع آن است.
در بیان مسئله محقق باید نكات زیر را رعایت كند:
1- محقق، شواهدی باید نشان دهد كه معضلی مشكلی در جامعه وجود دارد.
2- محقق باید مشكل بیان شده را بیان كند و ابعاد مختلف آن را به طور مستند نشان دهد.
3- محقق باید نشان دهد که قصد او از انجام تحقیق چیست؟ کدام متغیرها را قصد دارد مطالعه کند؟ شیوه ی بررسی متغیرها ( اثر، رابطه یا .) چگونه است.
4- پژوهشگر در انتها بهتر است محدوده زمانی و قلمرو زمانی تحقیق را نیز معین نماید .
معمولا مسئله تحقیق بایستی مساله را بیان نماید ، ابعاد آنرا مستند نشان دهد، انگیزه پژوهشگر را بیان نماید متغیرها را نشان داده، نحوه تحلیل آنها را روشن کرده و محدوده مکانی و زمانی تحقیق را تعیین نماید.

4-ارزش و ضرورت مساله تحقیق
در این مورد پژوهشگر می بایست معین نماید که مساله تحقیق چه اهمیت ی دارد و ضرورت انجام این پژوهش چیست نتایج آن در چه زمینه ای از ارزش بیشتری برخوردار است.
- ارزش این تحقیق در رابطه با نظریه های موجود چیست؟
- نتایج این تحقیق در غنا بخشیدن به ادبیات مساله چه نقشی دارد؟
- نقش نتایج تحقیق در ارائه مـدل ، الگو، نظریه یا توسعه بسط نظریه های قبلی چگونه است؟
- ارزش نتایج تحقیق جهت مدیران و پروگرام ریزان چیست؟
- نتایج مثبت این تحقیق در ابعاد راهنمای ی پژوهشی چه اثری دارد؟
- نتایج مثبت این تحقیق در ابعاد پژوهشی چگونه است؟
5-قبلی ه تحقیق
برای اینکه پژوهشگر تحقیقات خود را در راستای پژوهش های هم خانواده قرار دهد آن را با دستاوردهای مشاهدات دیگران همآهنگ نماید ، نیاز دارد با مراجعه به اسناد و مدارک پیرامون موضوع مسئله ای که جهت تحقیق انتخاب کرده ، آگاهی را گسترش دهد.
هدف از گنجاندن بخش قبلی ه تحقیق ادبیات موضوع، توجه به نكات زیر است :
1-برقراری ارتباطی منطقی بین اطلاعات پژوهش های قبلی با مسئله تحقیق
2-آشنایی با چارچوب نظری یا تجربی مسئله تحقیق
3-آشنایی باروش های تحقیق مورد استفاده در پژوهش های قدیم
4-پیشگیری از دوباره کاری
5-استفاده از تجربیات مفید محققان قبلی
6-آگاهی از نقاط ضعف پژوهش های پیشین
جهت دسترسی به اهداف بالا تدوین مطالب پیشینه، رعایت نكات زیر ضروری است:
الف-منابع اطلاعاتی ارتباط با موضوع انتخاب گردد
ب- نتایج بررسی ها قبلی مطالعه، نقد و ارزیابی شود
ج- ترتیب موارد از كلی به جزئی ( عمومی به اختصاصی ) تدوین گردد

نحوه تدوین مشاهدات انجام شده

6-اهداف تحقیق
اهداف تحقیق می تواند به دو صورت کلی جهت بیان شوند:
الف-هدف کلی
هدف کلی مستقیماً ازمورد تحقیق مشتق می شود.
ب-اهداف ویژه
این هدف ها از مسئله پژوهش از اهداف کلی مشتق می شوند در واقع زیر مجموعه هدف یا اهداف کلی پژوهش هستند . این اهداف تصریح می کنند که در این تحقیق چه چیزی انجام می شود چه چیزی انجام نمی شود.

7- موارد تحقیق
در صورتی که تحقیق با توجه به قبلی ه پژوهش نتواند جهت خاصی را برای یافته های پیش بینی نماید رابطه ی بین متغیرها را حدس بزند، می تواند به بیان سئوالات پژوهش بپردازد. در طرح سئوالات تحقیق توجه به نكات زیر ضروری است:
- سئوالات پژوهش مستقیماً از اهداف تحقیق منشأ می گیرند.
در موارد تحقیق، یک نوع متغیر بیان می شود.-
- آوردن کلمه در ابتدای سئوالات چندان مطلوب نیست.
بهتر است تعداد سئوالات محدود، شفاف و بدون ابهام باشد.-

8-فرضیه
- فرضیه، حدس گمان محقق درباره علل بوجودآمدن مشكل ارائه راه حل های آن است.
فرضیه، حدس گمان محقق در واقع جواب حدسی پژوهشگر در مورد سئوالات تحقیق است.-
- فرضیه، حدس گمان پژوهشگر درباره وجود فرق ، ابه احتمال زیاد ل رابطه یا اثر بین دو یا چند متغیر است.
- فرضیه، حدس و گمانی است که مبتنی بر دانش و تجربه درمورد حل مسئله است.
- فرضیه ها حدسیاتی است که به طور منطقی از نظریه ها بر می آیند.
- فرضیه عبارت خبری آسان ای است که در آن دو یا چند متغیر ( مستقل و وابسته)دیده می شود.
توجه : همموسیقی ی، همسویی تعادل تعداد فرضیه ها با سئوالات پژوهش زیاد لازم است.
جهت مثال، یك فرضیه آسان این است که بگوییم: میزان سواد با تعداد اولاد رابطه دارد یا تعداد خودروها در میزان آلودگی هوا تاثیر دارد.
توجه : صحت(تایید) یا عدم صحت فرضیه (رد) در محک تست و بررسی و تحقیق تعیین می شود، لذا پژوهشگر حق ندارد از قبل بطور جانبدارانه در پی تأیید آن باشد باید بداند رد یا تأیید فرضیه هیچ گونه تاثیر بد جهت پژوهش پژوهشگر ندارد.

9-روش مراحل تحقیق
یكی از اركان تحقیق یا پژوهش كه در پروپوزال بیان می شود، تعیین نوع تحقیق و مراحل انجام آن است. در این مورد محقق ضمن اشاره به نوع تحقیق، مراحل انجام آن را حاوی : وسائل گردآوری داده ها،آموزش گردآوری اطلاعات، جامعه آماری اندازه نمونه روش انتخاب نمونه از جامعه آماری، وسائل تجزیه و نقد داده ها و بالاخرهراهنمای های تجزیه و تحلیل داده ها(روش های ارزیابی کیفی کمی) را شرح می دهد.

در زیر به تعدادی از انواع تحقیق به طور مختصر اشاره می شود.
انواع تحقیق بر طبـق هدف
1-مشاهدات بنیادی

این بررسی ها در پی شناخت و کشف روابط بین پدیده ها و درک اصول و قوانین طبیعی است. این بررسی ها نظریه ها و فرضیه ها را آزمایش می کنند، قوانین علمی را کشف کرده و مرزهای دانش را گسترش می دهند.
2-نتایج بررسی ها و تحقیقات فرد دی
-این مشاهدات برداده ها ونتایج بررسی ها بنیادی تکیه دارند در پی دستیابی به اصول و قواعدی می باشند که بتوان آنها را در عمل و اجرا به کار بست.
-این مشاهدات در پی معرفت علل موارد حل آنها هستند کاربر دی فراگیر دارند.

3- تحقیقات گسترش ای
این تحقیقات در پی معرفت راه های ویرایش افزایش تولید روش های جدید تولید كالا خدمات بوده و عمدتأ متوجه نوآوری در فرایند ها، وسائل ها و کالاها در یك زمان و مكان ویِژگزینشه هستند .
انواع تحقیق بر اساس ماهیت و روش
تحقیقات تاریخی

این گونه تحقیقات مربوط به موضوعات معین و مربوط به قدیم است تلاش محقق در جهت كشف حقایق پیشین از طریق جمع آوری اطلاعات اسناد مربوط به قدیم می باشد.
تحقیقات توصیفی
هدف این تحقیقات، توصیف عینی و مرتب خصوصیات یك موقعیت یك موضوع است اما بدون هیچگونه دخالت یا استنتاج ذهنی مثل نگرش سنجی ها منو گرافی ها. تحقیقات موردی ، تحلیل محتوا، قوم نگاری زمینه یابی از انواع آن محسوب می شوند .
تحقیقات همبستگی
این تحقیقات در پی كشف رابطه همبستگی بین متغیر هاست. جهت محاسبه میزان همبستگی بین دو متغیر از همبستگی های پیرسون اسپیر من و كندال استفاده می شود.
تحقیقات علی ( علت معل ولی )
در این تحقیقات پژوهشگر با مطالعه شرایط قبلی درصدد جستجوی علل روابط ی برای وقوع حوادث است.
تحقیقات پیمایشی
در این تحقیقات، محقق جهت جواب دادن به مسئله زمان حال جمع آوری اطلاعات ازآموزش پیمایشی و عمدتأ از تكمیل پرسش نامـه یا مصاحبه مصرف می كند و هدف محقق تعمیم نتایج نمونه به جامعه بزرگتر آماری است.
تحقیقات تجربی (تست گاهی)
از این تحقیقات معمولأ جهت یافتن راه حل های موارد و یا پیدا كردن راهكارهایی جهت حل مشكلات در زمان حال یا آینده مصرف می شود، در این تحقیقات عمدتا از روابط علت معل اما مصرف می كنند مکان آزمایش پژوهش معمولأ آزمایشگاه است و متغیر ها جهت محقق قابل كنترل می باشد.

تحقیقات نیمه تجربی
این تحقیقات بیشتر مربوط به تحقیقات اجتماعی است امكان كنترل تمام متغیر ها جهت محقق وجود ندارد ، مثل سنجش خصوصیات اجتماعی فرهنگی افراد.
تحلیل محتوا
اینآموزش اکثرا ٌ جهت سنجش تحلیل گفتار متن ها مصرف می شود، مثل مقایسه تحلیلی، رومـه ها، مجلات، نوارها و .تحلیل محتوا در مقولات مطالب عامیانه، علمی( متون مذهبی، كلامی، ادبی و .) و تحلیل های كمی و ریاضی.
وسائل گرد آوری داده ها
پژوهشگر گاه جهت بدست آوردن اطلاعات به مدارك و اسناد معتبر و موثق ( كتب، منابع آماری و.) مراجعه می كند كه این منابع را دست دوم (second-hand) می نامند و گاهی نیز به منابعی نیاز دارد كه در دسترس پژوهشگر نیست یا به روز نیست، كه در این جا به گرد آوری اطلاعات از طریق میدانی (survey) یعنی تهیه پرسش نامـه ، مصاحبه و مشاهده نیازدارد.
وسائل تحلیل داده ها
در تهیه جداول، تدوین نمودارها، فرآوری ، دسته بندی ، استخراج تحلیل خوب داده ها از انواع نرم افزار های كامپیوتری چون Spss، excel، GISو. مصرف می شود.
روش های تجزیه و تحلیل داده ها
انواع آموزش های تجزیه و تحلیل داده هاعبارتند ازروش های تحلیل كیفی و كمی ( آمار توصیفی و استنباطی )
جامعه آماری اندازه نمونه
در این قسمت جامعه آماری مورد نظر معین شد،شیوه تعیین تعداد نمونه به طور شفاف بیان می شود و نیزبه شیوه گزینش نمونه ها از جامعه آماری نیز اشاره می شود.
10- كاربرد نتایج تحقیق
در این مورد پژوهشگر به گروه ها، سازمان ها و نهاد های مصرف كننده از نتایج تحقیق اشاره می كند.
11- محدودیت های تحقیق
در این مورد محقق با بیان محدودیت هایی كه سر راه تحقیق است، به خواننده پیام می دهد كه درباره فرایند تحقیق قضاوت عادلانه ای داشته باشد.
در هر تحقیق تعدادی از محدودیت های احتمـا لی به شرح زیر می تواند سر راه محقق قرار گیرد:
- كمبود منابع علمی
- كمبود منابع مالی
- ضعف همکاری سازمان ها و نهاد ها
- گرفتاری های شخصی محقق
- كمبود وقت در اختیار
- تعداد و متغیرهای ناخواسته
- ناهمموسیقی ی اساتید راهنما

خرید و فروش انواع آهن آلات و محصولات فولادی

فروشگاه اینترنتی جدیدترین ظروف پذیرای - نت منزل

معرفی پکیج بک گراند آسمان برای فتوشاپ تری دی مکس Skies Panoramas

تحقیق ,ها ,های ,پژوهش ,تحقیقات ,انجام ,می شود ,تحقیق در ,در این ,ها و ,این تحقیقات ,آماری اندازه نمونه ,جامعه آماری اندازه

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Garry's receptions یاحــــــــــسین menslinggeba wildworltouchbher عشق کره سایت تک مانگا unimesir فرود شمخالی شباهنگ Darrell's notes پادگان جوادنیا قزوین #خاطرات خدمت سربازی